Czytanie aktywne

Czytanie aktywne

Jak wspierać dziecko, które zaczyna przygodę z czytaniem?

Można być czytelnikiem wyłącznie lektur obowiązkowych i zakończyć swoją edukację czytelniczą wraz z ostatnim semestrem nauki. Alternatywą jest aktywne korzystanie przez całe życie z książek i innych źródeł pisanych. Jednak taką postawę większość dzieci wypracowuje stopniowo, nieraz nawet z niechęcią i dużym wysiłkiem brnąc przez pierwsze lektury.

Dziecku należy pozwolić na odnalezienie przyjemności w kontakcie ze słowem pisanym, nawet, jeżeli czytanie wciąż sprawia mu trudność. Nawet podczas podróży samochodem można robić wyścigi, kto pierwszy wypatrzy obiekty zaczynające się na kolejne litery lub układać nonsensowne zdania ze słów rozpoczynających się ta samą głoską np. Ptak parkował pieszo przed parkiem pełnym papierów. Fioletowa foka fika fikołki na fioletowym flakoniku ( twórczość uczniów).

Dla poprawy techniki czytania bardzo ważne jest czytanie głośne, którego rodzic uważnie słucha. Większa płynność w czytaniu drugoklasista zyska też, jeżeli pomożemy mu ożywić czytanie odpowiednią ekspresją słowną lub mimiczną .

Jakie książki wybierać? U drugoklasisty często można już zauważyć preferowanie jakiejś tematyki( zwierzęta, historia, rycerze, ulubione filmy), warto więc uwzględnić te zainteresowania przy wyborze lektury. Można dziecku pomóc w czytaniu zbyt trudnych książek, po czym wspólnie skomentować wątki i ilustracje. Zachęcajmy dziecko do czytania gazetek np. Świerszczyków, komiksów, etykietek na produktach, informacji z Internetu itp. Ważne jest, aby dziecko miało radość z lektury i mogło sobie uzmysłowić jak powszechne jest słowo pisane i ile różnych treści ze sobą niesie.

Zamiast automatycznie odpowiadać na pytanie, Co tu jest napisane? Powiedzmy: Spróbuj przeczytać.

Nie jest za późno, aby zamiast puszczać dziecku bajki, dołączyć do grona rodziców czytających swoim dzieciom codziennie 20 minut. Efektem takiego regularnego czytania jest u dziecka większy zasób słownictwa, bogatsza wyobraźnia, lepsza koncentracja, wyższa samoocena, szersza wiedza ogólna, większa sprawność w działaniach społecznych jak również większa więż z zapracowanymi rodzicami. Rytuał czytania przed snem dzieci pamiętają przez długie lata:).

Z całą pewnością dziecko uzna czytanie za przyjemne, gdy zaobserwuje, że rodzice po prostu lubią czytać :).

Maja Kierzkowska

 

 

 

 



Facebook IconYouTube IconOdwiedź nas na Google+